Thursday, February 24, 2011

Bismillah to start.


Salam people ;)
Kita selalu akan bercakap, bercerita, mengadili berdasarkan pengalaman kan? Kalau tak yang diri sendiri punya, kita tengok or dengar orang punya cerita.

Sometimes, I was just wondered kenapa kita kena cerita everything dekat orang. Lain cerita la dengan orang yang memang famous and fans dia keep on stalking of their daily activities. Tapi for someone like me yang takde sape-sape pun nak kesah lu nak buat apa, pergi mana, bila kita keep on updating facebook status like “hari ni I masak ayam masak merah”, Nampak tak relation dia dengan kita duduk dalam bakul, suruh orang angkat. Memalukan kan? Tu tak masuk lagi dengan cara paling innocent upload gambar je, about our daily life, our most cutest picture ever yang lansung tak faham motif ape kasi orang tengok tu, and orang pun puji, ahh, wonderful!
Bagi sape-sape yang bernaluri sama like me, you all mesti dah faham kan? Tak jugak? Okay, lemme give you an example :

Status : hari ni saya tolong mak saya. Saya masak, saya jaga adik, malu saya orang kata   saya dah boleh kahwin. Tengok gambar ni saya uploadkan.
Comment dari rakan-rakan : wah, bertuah sapa dapat awak, dahla cantik. Wah, baik nya awak. Wah! Wah! Wah!
Comment balik : eh mana ada. Janganla cakap macam tu.

Okay, orang macam ni, malas lah nak comment panjang, tapi tula maksudnya sediakan bakul, suruh orang angkat. Market la konon kan. Cuma nak tanya, kenapa tak cakap je, eh saya lah wanita yang lemah lembut, sopan santun. Marilah kahwini saya. Ye, most of orang macam ni adalah perempuan, im not stereotyping, tapi memang macam tu lah.

Dan itulah sebab kenapa saya fikir berhari hari untuk public kan blog ni. Sebab niat asal nak jadi kan diary, kang takut ada statement market, atau nama tak sedap didengar adalah riak.

Pernah dengar ustaz zahazan cakap, it was quoted from one of imam berempat, my bad sebab tak ingat imam mana. Tapi kata imam tersebut, kalau nak tau orang tu riak, senang je, percakapan dia banyak ada tu, ana, li. Waimma I or saya or aku or mak saya or my uncle, sama jela. Logic la kan, even cakap benda biasa biasa mak saya sekolah kat mana, mak saya masak ape, kalau fikir balik, buat apa nak kasi tau orang kan. Mesti la nak orang comment something yg give pleasures kan? -_-”
Baiklah, apa-apa pun, settle niat dulu. 
 Bismillah to publicize. Allah, guide my heart.


Ustaz kata kalau kita dah aware like “eh, riak ke macam ni?kang orang kata riak cemane?” tu tak riak la tu. Hehehe boleh pakai tak. hee

No comments: