Wednesday, July 20, 2011

The Orthopaedics.

Salam ;)


Ini minggu ialah minggu Orthopaedic. Orthopaedic atau nama kampungnya adalah pelajaran mengenai tulang-temulang, adalah sangat cool untuk seorang yang macho dan lansung tidak girlish. Hatta mestilah tahu menggergaji, menukul, menskru dan sebagainya persis seorang tukang rumah yang handal. Oh rupa-rupanya atuk saya adalah seorang Orthopaedic Surgeon :')


Maka misi bermula. Most of the cases came with trauma sebab MVA (motor vehicle accident).  Bila dah join Ortho Team, rasa macam eh hati-hati memandu, eh hati-hati melintas jalan, eh hati-hati bila berjalan-jalan melihat awan. Sebab memang kebanyakan daripada penghuni wad memang masuk sebab accident di jalanan. Tapi untuk menjadikan saya insan yang lebih beringat-ingat, Alhamdulillah :')


Suasana di Ortho Ward adalah penuh dengan luka-luka, plaster-plaster, besi-besi seperti arial televisyen, senang cerita benda yang memang menyakitkan dan kita memang takkan nak. Mintak Jauuhhhh. Itu baru suasana fizikal. As usual, I love to learn from the surroundings, like I suka tengok how they behave, how their acceptance dengan apa yang Allah takdirkan, apa yang bukan dalam kasut kita (Nauzubillah), kita belajar. Yelah, bila masuk bab tulang, saraf, sape tak takut, boleh turn your world upside down kot. 


Ada orang yang kaki dah kena amputate sebab MVA, muda lagi, belum kawen pun kot, dah berulang-ulang kali masuk hospital sebab luka lama berdarah kembali, dah bertahun-tahun tak sembuh-sembuh, pulak tu memang tak boleh kerja dah, maseh boleh senyum, maseh boleh tak kesah bila junior doctor salah pasang branula,  buat lagi dan lagi.


Ada makcik yang boleh terima bila doctor cakap dia ada cervical chordoma,  which is a rare tumour, arise from notochord ( terima kasih Farihan and Ainin, tolong bagi schema jawapan punya definition ;p ), masih boleh bertenang, masih boleh cakap terima kasih tolong ambilkan dia tissue, even cakap pun tak clear sebab ada wire dalam pharynx, masih sudi luangkan masa tolong kami carita history dia macam mana dari mula-mula sakit sampai sekarang, walau payah sangat nak keluar satu2 perkataan. 'takpe, kan nak belajar', katanya. Bila doctor datang, appreciate doctor-doctor, 'terima kasih banyak-banyak. Tak terbalas budi doctor semua. Allah je dapat balas', walaupun kami buat sekadar yang mampu, and she should praise herself sebab innerself dia sendiri yang kuat nak fight sakit tu.
Notochord : A similar structure in embryos of higher vertebras, from which the spinal column   develops.


Ada suami patient yang tak kesah bawak isteri dia beratus-ratus kilometer ke HUSM untuk berubat, pulak tu sanggup teman dari pagi ke malam ke pagi, itupun cakap 'pakcik bukan boleh tolong apa, tolong teman buat habiskan beras kat sini ada la' rasa diri tak tolong apa-apa pun, padahal mental support yang dia bagi sepanjang tunggu kat tepi isteri tidur atas kerusi, berjenaka untuk hiburkan isteri, drove her wife hundred miles away to Kelantan tak kira for admission atau an hour appointment, dah lebih dari cukup sebenarnya.


Ada adik yang lagi kuat dari kakak ni, boleh terima sakit dia yang even agak severe, scoliosis. Scoliosis is a term used to bony vertebra yang senget ke kiri atau ke kanan. Dia boleh compress nerves yang ada kat situ, so banyak la manifestation dia like weakness, paraesthesia, and disturbance pada saraf yang mengawal fungsi autonomic macam buang air kecil. Since adik tu masih kecil lagi, so dia memang akan mengganggu sedikit sebanyak pergerakan dia untuk main dengan kawan2, nak bersosial, or even cosmetic effect yang memang boleh supress dia punya self-esteem. Tapi adik tu tak merungut pun, even kena tinggal sekolah, kawan2, tapi senyum je memanjang menyambut doctors and medical students :') Kagum akak, dik.


Ada juga brader-brader yang emotional yang tak boleh terima dia patah tangan kaki. Bukan nak cakap dia tak kuat, tapi dia punya sedeh tu sebab kena tangguh belajar, dia takut dia tak boleh tolong mak dia nanti. Murni sungguh impian dia nak jaga mak dia, sampai dia begitu emotional terpaksa tangguh pelajaran.


"They might not the useful somebody before; merempit. But they may not be the worthless forever. The trials that they faced may change them to a better somebody :')"



2 comments:

atiqah baharuddin said...

like the last words!!(^_^)v

D.S.R said...

Wish u all the best dear!! Jd Dr Ortho yg dedikasi!! ^^ coz aku agk keciwa sma Dr Ortho d ****..huhu