Friday, June 10, 2011

Diskriminasi Tanpa Sempadan.


“Assalamualaikum, saya Syafiqah, pelajar perubatan. Hari ni saya nak tanya-tanya siket pasal sakit makcik, pastu nak mintak izin nak cek makcik siket. Boleh ye makcik?” Kenapa kalau bertag line begini, mesti nak di double standard? Kami juga manusia berhati nurani, punyai rasa rindu. -_-”

Kadang-kadang kan, cukup tak faham kenapa kena ada diskriminasi antara kaum sehingga mencetuskan peristiwa berdarah 13 Mei, eh silap, dah terbiasa sangat dengan template karangan, kalau ada perkataan diskriminasi, mesti disusuli antara kaum pastu nak markah konon-konon gramatis, mesti letak peristiwa berdarah. Ceh tak boleh blah semua orang kalau buat ayat macam tu mesti nak yakin dapat cemerlang punya. Pulak tu mesti nak dendam ngan orang sebelah sebab tiru, padahal semua pun tahu ayat tu. Eh dah, dah, actually diskriminasi antara medical student dengan student-student yang ambik course lain.

Kadang-kadang cukup rasa berdesing tau bila almost all mesti nak bersangka bahawasanya kami ni sungguh Albert Einstein sehingga mesti nak tanya, “ada life ke jadi medical student?” or “best tak akak ambik medic?” or “payah ke belajar medic ni?”. Kalau payah hingga ke tulang hitam *eh penjodoh bilangan payah bukan ke tulang hitam*, takde la aku nak berkorban jiwa raga nak tempuhi onak dan duri amek medic ni. Payah tu memang payah, tapi payah macam course lain la jugak, sehingga menggigit jari la kiranya, takde la ke tulang hitam bagai. Tapi to me, course lain yang memerlukan kira-kira dan formula yang kadang-kadang tak nampak rasionalnya di mana, tu yang laaaggggi payah. Tu yang albert Einstein. Kenapa nak pulaukan kami yang amek course perubatan ni pulak. Wuwuwuw. Betul kan, kalau fikir-fikirkan, kita belajar function in mathematics, kita nak guna time bila pun tak tahu. Takkan time nak beli buah ciku di pasar. Payah la tu kan? Cuba tengok medic pulak, “Salam sejahtera. Wabak E.Coli yang melanda telah mengakibatkan seluruh Eropah diserang cirit-birit”. Dia memang akan jadi cirit birit je, takde pulak pernah E.Coli tu kena kita olah-olah untuk fikir dia ni boleh jadi kencing manis ke, macam fizik, kan kena olah-olah macam tu. Maybe akan ada research for new diagnosis, tapi semua dah ditetapkan, kita tak payah nak fikir-fikir. Kalau orang tanya saya soalan macam tu, saya mesti jawab “medic tak susah, cuma dia banyak nak kena hafal. Tu je”. Pastu jawab, “dah kau tengok aku ni takde life ke?” Bukan nak berlagak ke apa, tapi nak bersihkan nama medic dari di isolated.

Pastu mesti nak diskriminasi budak medic ni mesti die hard nerd, pastu pandai. Salah tu puan-puan, saya tak pandai pun. bukan lah stok dapat nombor 1 dalam kelas ke buat trip roller coaster ngan cikgu ke, yela, kalau cikgu pergi mana-mana pun kita ikut nak tanya soalan, bukan macam roller coaster ke? ;p Tapi sebab saya jenis perfectionist tak kena tempat. Kalau dah guna idea tu, or tengok orang buat, saya rasa looser gila kalau tiru sikit-sikit or cilok then innovate kan. Dah camne nak jadi arkitek camtu, yang menuntut creativity. Mesti kena tengok orang buat and belajar. Kang sakit jantung kang. Bukan sebab apa, sebab stress takde idea baru. Tak berbaloi, tak berbaloi.

Paling tak boleh terima, budak medic tak boleh pakai cantik-cantik. Mengapa mesti kejam begini! Hukuman dunia apakah ini! Ada kawan pernah cakap yang me sepatutnya jadi cikgu sebab suka melaram. Ada jugak yang tanya “belajar kat USM tu, amek nursing ke?” Cikgu dan nurse itu terlalu hebat in grooming nya nak dibandingkan dengan saya. Oh ya, melaram saya, tak secantik diorang. Melaram comot-comot je. Jalan pun kengkang. Tapiiiii T_T kenapa tak tanya awak ni medical student ke. Kami juga punya hak untuk cantik. Tsk. Sedehnya di double standard begini. Kenapa tak boleh ber shawl ke kelas, kenapa tak boleh ber make up ke kelas. Kenapa nak pandang serong bila ke kelas pakai baju sedondon dengan tudung ke beg ke kasut ke? Bukan normal ke? Tsk. Asal menutup aurat takpe lah. Pakai shawl pun bukan tak tutup dada jugak. Asal bercakap pakai intro line kat atas tu, tak boleh cantik ye? Tapi sebenarnya even diberi peluang pun, tak sempat jugak kot nak bershawl-shawl bagai ni. Tapi satu je saya teringin, make up ke kelas. Bukanlah siap ber lashes palsu macam RCW, cukuplah nampak fresh and sweet. Takpe, satu hari nanti, saya nak cuba jugak! Haha. Mana tau makcik boleh sembuh tengok. Kut ke lagi heart attack je makcik tu tengok kau dah macam mak lampir -_-”

Pastu kan, ini saya pantang, rasa nak dibalas dengan tuba pun ada. Pernah tak korang encounter kerenah birokrasi atau warga dewasa yang macam best je, tengok kita mentang-mentang kecik siap jeling ngan ekor mata je. Bagi benda pun main nak hempas-hempas je. Wuwuwuw hina sangat ke jadi orang tak dewasa? Pastu bila tau kita medical student, time-time tu jugak baik, siap tanya how’s study, macam, macam, macam nak interview calon menantu yang disenangi. Boleh pulak “kalau nampak makcik kat hospital, tegur laaa ye nak?” Ha kau, panggil pun anak tuu. Ooooooo kalau orang tak medic, kau memang nak layan buruk jela ye? So aku pun boleh ke layan kau buruk kalau kau sakit nanti? Nak tegur macam mana kalau kau tengok orang pun nak jeling jee. Tapi takpelah, nasib baik awak ni dewasa, pastu memang kerja doctor ni resmi nya makin berkhidmat makin dicaci. Asal niat kita betol, lantak kau lah nak kata apa pun. tapi pleeaaase la people, jangan diskriminasi, mentang-mentang doctor, nak kipas je. Kalau orang susah pakai seluar pun lusuh macam saya ni, jangan la nak dihina je. Kang saya kasi keluar beetle saya kang, baru terlopong kau nyah. Saya ada beetle, yang gambar dekat front cover novel tu. Haha. Bukan saya jela, sape-sape pun la. Lebih-lebih lagi orang yang kekurangan dan memerlukan pertolongan. Sedeh tau mak.

Sebenarnya mak tengah main make up-make up sementara nak tunggu amek wudhu’ for asar. Dah hobi, nyah. Nak buat camne. Pastu terfikir boleh tak pakai camni ke kelas? Pastu belek-belek macam pondan lak nampak. Haha. Tu berinspirasi nak tulis ni.

Mak undur diri dulu nyah. Mak belum Asar. Salam ;)

No comments: