Monday, September 5, 2011

Gelojak Perasaan.


Salam ;) 


Sejak kecik sebenarnya saya ni tiada cita-cita. Lansung. Mungkin sebab saya jenis yang fikiran tak complex sangat, dan fleksibel. Jadi dulu, then kita fikir how to survive. Daripada lecturer, lawyer, engineer, architect, and doctor, macam-macam sudah saya bohong orang lain. Sape suruh tanye kan, dahla tanya, dan dan tu jugak nak jawapan, kalau jawab takde cita-cita, marah pulaaakk. At least tunggu la saya buat pilih atur dan susun cara dulu. Tiba-tiba kan, (mungkin sudah dewasa), saya tak tahu la datang dari mana perasaan begini, tapi saya agak pasti dengan kehandak hati ini, saya nak jadi... 

Isteri yang berbakti pada suami.

dan 

Ibu yang everything pada anak-anak.

Senang cerita macam nenek saya. Tak pernah nak suruh sapa-sapa masuk dapur tolong dia masak, dan dia akan masak semua, you name it nak apa, serunding daging, kuih apam, nasi minyak, roti canai, ayam bakar, you cakap nak je, time tu jugak dia masak. Tak payah nak susahnya nak cari serunding sedap, susahnya nak tu nak ni, semua dia boleh buat, dan sedap! Jamin! 

Sebab tu lah di saat orang lain worry nanti gaji doctor siket sebab dah kurang on call, seriously saya tak kesah, sebab cita-cita saya is to have a quality time dengan keluarga, dan priority saya adalah my family. Gaji siket, tapi berkat, pun makan tak habis jugak kan? Dan niat kita adalah untuk serve people. Duit bukan the main agenda. Kalau kita ikhlas, insyaAllah Allah tolong. Pasti.

To be specific, my wish is to jaga sendiri makan pakai keluarga. Tak payah bibik, tak payah nanny, tak payah makan luar. Kalau tak banyak pun, at least siket akan ada keberkatan and love tie between family members. Baru lah anak-anak dengar kata, takde nak cari hiburan luar. Sebab semua air tangan ibu :') 

Teringin nak bangun pagi, siapkan breakfast untuk semua dengan meja terhias indah dengan ros segar petik dari pokok tanam sendiri belakang rumah,
Teringin nak tunggu semua balik dari kerja and sekolah dekat taman, dah siap dengan dessert,
Teringin nak hias rumah cantik-cantik penuh dengan bunga and English theme ah seronoknyaaaa!

And having a cert. is not a mandatory to have a job. tengok balik niat kita, belajar sebab nak cari ilmu Allah, bukan sebab nak kerja. Dapat kerja is a bonus, tanda kita betul-betul menguasai ilmu Allah. Kalau jadi supporter sepenuh masa pada suami, then suami jadi surgeon berjaya, then suami bagi gaji bulanan pun bonus jugak kan hiks .^^. 

Tapi untuk amal apa ilmu yang kita ada, pun is an obligation kepada agama. Jadi orang yang berjaya dalam career, untuk pembangunan Islam, juga obligation. Habis.. bunga ros? English style home deco? huk. Justeru, pada saat ini, saya begitu bernaluri ingin terima tawaran Dr. Biras-to-be untuk bukak klinik, saya yang perempuan, kerja office hour sahaja. Maka boleh ada nursery di tepi bilik saya untuk anak-anak saya. Even orang jaga pun, still depan mata kan? Boleh lunch sama-sama dengan family even mungkin tak sempat masak pun. Takde oncall, yes! Tapi the worst part is, I have to sacrifice managing our clinic while Dr. Biras-to-be, and Dr. Suami-to-be finished up their masters. And how about me? Huk.

Nak ada master jugeeekkk :( 
Cemane ni kalau ragu-ragu tak tahu nak buat keputusan niiiii T_T


No comments: